Pages

Friday 22 March 2013

Benarkah Malaysia Negara Korupsi? Cer teka.



Di kedai kopi memang selalulah dengar cerita-cerita pasal rasuah ni. Dikatanya rasuah di negara kita ini di tahap membimbangkan! Panglima pun rasa gerun jugak kalau dengar orang-orang bercerita.

Secara realistik Panglima nak tekankan, memang tipu sangatlah kalau kita kata dekat negara kita Malaysia yang tercinta ni tak ada rasuah. Memang tak patut sangat pun kalau kata tak ada rasuah langsung.

Cuma Panglima nak tanya, hari ini sudah berapa kali tuan-tuan bagi atau terima rasuah? Dalam seminggu ada bagi rasuah? Dalam sebulan? Dalam setahun?

Habis tu, siapa yang dikatakan sebagai golongan penerima dan pemberi rasuah?

Pernah tak kita buat IC di JPN, kerani kaunter JPN tu minta duit selain duit cas yang sepatutnya dibayar? Panglima tak pernah kena.

Pernah tak sedara sekalian pergi daftar syarikat di SSM mereka minta lebih daripada RM70? (RM60 yuran tahunan, RM10 duit sijil) Panglima tak pernah pulak bayar lebih.

Pernah tak sedara hidupkan lesen motor dekat Pejabat Pos diorang minta lebih dari RM4? Panglima tak pernah pulak kena bayar lebih.

Di klinik kerajaan ada minta rasuah? Bayar seringgit saja, itupun ada yang lari tak nak bayar. Di agensi kerajaan yang lain ada minta 'duit tepi'? Jarang berlaku kan? Silap-silap tak pernah alami langsung!

Ada ke rasuah? Ada. Kita selalu dengar Polis minta rasuah untuk bebaskan kita dari kena saman. Panglima juga selalu dengar ada orang sogok duit pada pihak berkuasa untuk dapatkan satu-satu projek.

Tapi adakah semua yang terlibat dalam bidang itu terlibat? Adakah tidak ada langsung di bidang itu tidak kenal halal dan haram? Jawapannya, bukan semua.

Dan satu lagi, adakah semua kontraktor atau pihak berkuasa itu menyokong kerajaan? Jawapannya pun tidak. Bagi Panglima, orang yang terlibat dengan rasuah adalah pengkhianat negara, tidak kenal halal haram. Semua disapunya. Tidak kiralah orang itu menyokong siapa pun.

Bagi panglima, tidak adil jika mengatakan bahawa rasuah di Malaysia berada di dalam tahap yang teruk. Sebenarnya itu hanya persepsi yang timbul sahaja.

Jika sedara pergi ke negara jiran seperti di Indonesia, kegiatan rasuah sangat berleluasa di sana. Kita sering mendengar perkataan "POKOKNYA" yang bermaksud minta rasuahlah tu.

Nak masuk airport dah kena huloq. Nak minta kerja nak kena huloq. Nak dapat rawatan di hospital pun kena huloq. Siapa yang selalu ke Indon dia tahulah.

Kita harus bersyukur duduk di Malaysia. Kerajaan yang korang kata korupsi itulah yang banyak tolong rakyat.

Silap-silap orang yang perjuangkan penghapusan rasuah itulah yang akan rasuah terlebih dahulu. Siapa tahu? Dan itu lebih memalukan bagi Panglima. Bak kata orang tua-tua : "Paku Dulang Paku Serpih. Mengata Orang Dia Yang Lebih".

Panglima yakin untuk bagitahu gejala rasuah tidaklah sampai melarat sehingga ke akar umbi. Kalau tidak banyaklah duit kita hangus TANPA RESIT.

Orang yang selalu cerita rasuah banyak di Malaysia sebab dia kumpul kes-kes rasuah dari dulu sampai sekarang. Memanglah banyak bro! 55 tahun tu.

Pssst.. Tapi ada kerajaan yang baru memerintah 5 tahun dah banyak masalah, belum lagi 55 tahun. Ini namanya kerajaan JANJI DICAPATI.

SEKIAN. RASUAH PEMUSNAH NEGARA. HINDARILAH!!

Panglima Rumah Api

No comments:

Post a Comment